معرفی سامانه نگهداری و پشتیبانی تجهیزات
این سامانه ابتدا از استخراج و ثبت شناسنامه های تجهیزات شروع بکار کرد و براساس نیاز، ابزارها ایجاد و زیر بار رفت بجایی رسید که در اردیبهشت ماه سال 1398 در همایش بین المللی دانشگاه سبز اصفهان، نماینده دانشگاه قم سیستم نت دانشگاه را ارائه کرد که مورد استقبال سازمان برنامه بوجه کشور و وزارت علوم قرار گرفت که این امر باعث شد که دانشگاه قم وارد مسیر آماده سازی نرم افزار فوق برای ارائه به دانشگاه های کشور شود برای این مهم نرم افزار مذکور مجدد تحلیل، طراحی و پیاده سازی شد که ورژن جدید این نرم افزار از اسفندماه 1400 زیر بار رفته و براساس نیاز دانشگاه در حال توسعه می باشد.لازم بذکر است کلیه موارد موجود در سیستم ( تکتینگ، پیشگیرانه، اضطراری، درخواست قطعه، درخواست تعمیر خارج از سازمان، درخواست جابجایی تجهیز و ...) بصورت فرایندی پیاده سازی شده اند و این فرایندها کاملا دینامیک بوده و قابلیت تغییر براساس نیاز سازمان متقاضی می باشد.

تاریخچه
در دانشگاه قم تا قبل از سال 1394 یکی پرهزینه ترین جاهایی که وجود داشت بخش تاسیسات ساختمانی بود بطوریکه در جلسات متعدد، مسئولین مربوطه در کلامشان چالش هزینه تاسیسات کاملا مشخص و بغرنج بودبطوریکه برای رفع مشکل بارها جلسات سنگین با کارشناسان فنی می گذاشتند ولی چون قابل مدیریت کردن نبود عملا به معنای واقعی کلمه آب در هاون کوبیدن بود تا اینکه مدیران سازمان، مدیریت هزینه تاسیسات را با توجه به اهمیت موضوع یکی از نیاز های بسیار ضروری به حساب آوردند و واقف بر موضوع استاندارد جهانی 14224به این معنی که هر سازمانی نگهداری و تعمیرات خود را براساس استاندارد مذکور بصورت سیستمی انجام دهد بصورت خودکار 60 درصد کاهش هزینه خواهد داشت برای این مهم کارشناسان ای تی و تاسیسات دانشگاه بصورت تیمی از لحاظ فنی نرم افزاری و تاسیساتی سامانه های موجود در بازار به مدت 6 ماه تا یکسال بررسی کردن نتیجه گیری فنی در این مدت بابت نرم افزارهای CMMS صنعتی موجود در بازار بصورت زیر می باشد.
با توجه به صنعتی بودن این سامانه ها 10 الی 15 درصد ابزار های این نرم افزارها، بدرد تاسیسات ساختمان می خورد با توجه به هزینه خرید و پشتیبانی از نرم افزار فوق، خرید نرم افزار نام برده مقرون به صرفه نیست و با توجه به اینکه، نیازهای دانشگاه را در زمینه تاسیسات ساختمانی بطور کامل پاسخگو نیست و نکته خیلی مهم، کار با ابزارهای انتخابی از بین انبوه ابزارهای این نوع نرم افزارها، سخت و دشوار می باشد.
با توجه به نتیجه گیری فوق بخش فنی ای تی دانشگاه در زمان خود، تصمیم گرفت نرم افزار مورد نیاز را پیاده سازی کند. این سامانه ابتدا از استخراج و ثبت شناسنامه های تجهیزات شروع بکار کرد و براساس نیاز، ابزارها ایجاد و زیر بار رفت بجایی رسید که در اردیبهشت ماه سال 1398 در همایش بین المللی دانشگاه سبز اصفهان، نماینده دانشگاه قم سیستم نت دانشگاه را ارائه کرد که مورد استقبال سازمان برنامه بوجه کشور و وزارت علوم قرار گرفت که این امر باعث شد که دانشگاه قم وارد مسیر آماده سازی نرم افزار فوق برای ارائه به دانشگاه های کشور شود برای این مهم نرم افزار مذکور مجدد تحلیل، طراحی و پیاده سازی شد که ورژن جدید این نرم افزار از اسفندماه 1400 زیر بار رفته و براساس نیاز دانشگاه در حال توسعه می باشد.لازم بذکر است کلیه موارد موجود در سیستم ( تکتینگ، پیشگیرانه، اضطراری، درخواست قطعه، درخواست تعمیر خارج از سازمان، درخواست جابجایی تجهیز و ...) بصورت فرایندی پیاده سازی شده اند و این فرایندها کاملا دینامیک بوده و قابلیت تغییر براساس نیاز سازمان متقاضی می باشد.
فاز نهایی نرم افزار، هوشمند سازی تاسیسات ساختمانی می باشد. مراحل اولیه انجام شده، نیاز داریم بعد از آماده سازی زیرساختهای لازم، اطلاعات از سنسورها به مقصد مربوطه ارسال شده، تا فاز هوشمندسازی براساس نیاز دانشگاه اجرایی شود.
قبل از اینکه وارد فاز توضیح ابزارهای نرم افزار بشیم لازمه هست چالشهای که دانشگاه بدنبال مدیریت آنها در تاسیسات می باشد را مرور کرده تا اهمیت ابزارهای موجود در نرم افزار مشخص شود.
چالش های نت (نگهداری تعمیرات) که هر سازمانی به دنبال مدیریت آنها می باشد:
- دارائیها فیزیکی یا تجهیزات
-
- تجهیزات دانشگاه دارای شناسنامه و اطلاعات فنی نیستند (هیچ آرشیوی از تجهیزات وجود ندارد)
- آمار تجهیزات بطور کامل مشخص نیست
- بعد از عقد قرارداد با پیمانکار درصورت مفقود شدن تجهیزات، اثبات موجودیت دستگاه در دانشگاه، کار بسیار دشواری می باشد.
- قرارداد با پیمان کار
- قرارداد در چند صفحه بصورت کلی می باشد
- هیچ گونه ارزیابی مستندی از پیمانکار وجود ندارد
- درصورت عدم انجام کار توسط پیمانکار جدول کسر مبلغ قرارداد به عنوان جریمه وجود ندارد
- هیچ مستندی مبنی بر تحویل سالم تجهیز به پیمانکار وجود ندارد که در پایان قرارداد سالم تحویل گرفته شود.
- تقسیم بندی کارها برای نیروی انسانی
- هیچ گونه برنامه ریزی کاری روی تجهیزات وجود ندارد.
- نیروهای انسانی هیچ گونه تقسیم بندی کاری درستی ندارند.
- گزارشی از سابقه عملکرد نیرو وجود ندارد.
- ارزیابی از نیرو های انسانی صورت نمی گیرد و ارزیابی عملکرد نیروهای انسانی بصورت سلیقه ای می باشد.
-
تجهیزات (سرویس و تعمیر تجهیز)
- سرویس و نگهداری استاندارد روی تجهیز صورت نمی گرفت
- گزارشی از فعالیت های سرویس و نگهداری روی تجهیز وجود نداشت
- تعداد قطعات مصرفی جهت تعمیر تجهیز در هر ساختمان مشخص نیست
- افزایش 50% هزینه تعمیرات ، به دلیل عدم انجام به موقع سرویس استاندارد.
- آمار دستگاه های سالم ، مستهلک و معیوب بطور دقیق و دسته بندی شده وجود ندارد.
- سابقه تغییرات (جابجایی) تجهیز وجود ندارد.
- سابقه تعمیرات تجهیز وجود ندارد.
-
رضایت مندی کارمندان و کاربران از تاسیسات
- کارها بصورت تلفنی ارجاع و بصورت سلیقه ای انجام میشود.
- کارهایی که از طرف کارمندان به تاسیسات ارجاع داده می شود هیچ گونه مستند سازی ندارد.
- میزان رضایت مندی کارمندان از عملکرد پرسنل تاسیسات مشخص نیست.
- هیچگونه زمانبندی در انجام کارهای تاسیسات وجود ندارد.
- نظم خاصی در سرویس و نگهداری ساختمانها وجود نداشت
-
وظایف پیمانکار
- در هنگام ورود پیمانکار جدید تا مدتها پیمانکار نمی داند در سیستم چگونه کار کند .
- شرح وظایف به صورت کلی به پیمانکار ابلاغ می شود.
- هر پیمانکاری، در سطوح فنی پایین نیز به خود اجازه می دهد در مناقصه شرکت کند .
- تعداد نیروهای مورد نیاز پیمانکار تقریبی بود.
- ابزار آلات پیمانکار به صورت دائم بررسی نمی شود.
- تعهدات پیمانکار به سختی قابل بررسی می باشد.
- سیستم پایش مصارف انرژهای دانشگاه
- مصارف آب ،برق وگاز دانشگاه قابل پایش و بررسی به صورت روزانه نیست.
- در صورت مشکل و هدر رفت انرژی برای پیدا کردن اشکال زمان زیادی نیاز داریم.
- هیچ آرشیوی از مصارف حاملهای انرژی نداریم.
- ثبت روزانه مصارف جهت بهینه سازی مصرف وجود ندارد.
- هزینه ای که جهت حاملهای انرژی پرداخت می شد قابل تامل است.
تمام سازمانهایی که تاسیسات ساختمانی دارن با چالش های مطرح شده دسته پنجه نرم می کنند ممکنه است برحسب شرایط در سازمانها درصدی کم یا زیاد باشد ولی کلیت قضیه حاکم هست و معمولا مدیران مربوطه دنبال حل مسئله هست که حل چالشها مطرح شد سالهاست در دانشگاه قم حل شده و درحال توسعه می باشد کلیات حل چالشها را بطور مختصر بصورت زیر داریم لازم بذکر است کلیه امکانات طراحی شده در سامانه کاملا براساس نیاز روز دانشگاه بوده و بسیار کارآمد می باشند.
حل موردی چالشها بترتیب زیر می باشد:
1.دارائیها فیزیکی یا تجهیزات
1-1.تجهیزات دانشگاه دارای شناسنامه و اطلاعات فنی نیستند. (یعنی هیچ آرشیوی از تجهیزات وجود ندارد)
اطلاعات تجهیزات و یا شناسنامه تجهیز به عنوان اطلاعات پایه باید در سیستم وجود داشته باشد تا بتوان موارد تکمیلی را در سیستم پیاده سازی و اجرا کنیم یعنی مرحله اول راه اندازی سیستم نت در سازمان، استخراج و ثبت شناسنامه های تجهیزات موجود در سازمان می باشد. ( نمونه ای از شناسنامه موجود در سیستم)
مطالب بیشتر را از فایل معرفی سامانه نت ببینید.
نظر دهید