مهندس محمدعلی محمودی، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه قم در گفت وگو با واحد خبر روابط عمومی دانشگاه بیان کرد: هسته اولیه این مدیریت در سالهای 79 و 80 بنا شد و رسالت اصلی آن ارائه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات است، عمده فعالیتها در ابتدا توزیع اینترنت در شبکه و ایستگاههای کاربری و در گام بعدی استقرار سامانهها و توسعه خدمات الکترونیکی بوده است.
وی افزود: امروزه فناوری اطلاعات جزء لاینفکی از جنبههای مختلف زندگی روزمره شده است. تمرکز بر فضای مجازی و دسترس پذیر کردن سهل و آسان خدمات بر بستر اینترنت یکی از دغدغههای اصلی همه سازمانها است، در این مسیر دانشگاهها به عنوان پیشرانههای علم و فناوری کشور باید پرچمدار تحول خدمات باشند و این مدیریت تلاش میکند از این سیر پرشتاب، حداکثر بهره را برده و خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهد.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه قم ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که در ارائه خدمات فناوری اطلاعات مطرح میشود پایداری خدمات و کیفیت آن است که در مقوله امنیت، سرعت و سهولت کاربری قابل پایش و برنامه ریزی است و در این خصوص سرمایه گذاری و برنامهریزی در زمینه زیرساختها ضروری و اجتناب ناپذیر است. دانشگاه قم در طول شش ماه گذشته اقدامات بسیار خوبی برای توسعه زیر ساختهای فناوری اطلاعات انجام داده است.
وی یکی از چالشهای مهم سازمان های فناوری اطلاعات را مجازی سازی دانست و افزود: ارتقای نرم افزاری زیر ساخت ماشینهای مجازی به عنوان نخستین گام و با رعایت استانداردهای لازم در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است که پس از تکمیل آن ماشین های مجازی با کمترین اختلال منتقل شده و هم اکنون بیش از ۸۰ ماشین مجازی در این بستر فعال می باشد.
محمودی بیان کرد: اعتبار سنجی کاربران به دلیل اهمیت و جایگاهی که دارد همیشه در اولویت های برنامه ریزی سازمان های فناوری اطلاعات است، در این زمینه سرورهای اعتبار سنجی دانشگاه ارتقا یافتهاند تا با حداکثر امنیت و با داشتن استانداردهای لازم در سطوح مختلف به دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی خدمات مطمئن ارائه دهند.
محمودی گفت: یکی از برنامه های بسیار مهم دیگر فناوری اطلاعات در دانشگاه قم، سامانه تعمیر و نگهداری تأسیسات است که سابقه راه اندازی آن به هفت تا هشت سال پیش باز میگردد و در آن زمان هسته اولیه آن شکل گرفت، با توسعههای انجام شده و با مساعدت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این سامانه به عنوان یک پروژه ملی تعریف شد و دانشگاه قم از سوی وزارت متبوع مسئولیت آن را عهده دار شد. در ابتدای امسال بهره برداری از این پروژه در پلتفرم جدید به صورت آزمایشی انجام شد و با تکمیل امکانات و نیازها، به زودی این سامانه جهت استقرار در سایر دانشگاهها عرضه خواهد شد.
وی افزود: یکی از مسائلی که در حوزه امنیت کاربری به آن توجه شده است بهروزرسانی سیستم عامل ایستگاههای کاربری در شبکه است، در دانشگاه با داشتن حدود 1000 دستگاه رایانه فعال و دستگاههای جانبی آن، سامانهای مطالعه و راه اندازی شد که با صرفهجویی در مصرف پهنای باند، سیستمها به صورت یکپارچه بهروز رسانی شوند؛ این سامانه با پیگیریهای همکاران در ماه گذشته عملیاتی شد و سیستم عاملهای دانشگاه با وصلههای امنیتی ارائه شده بهروز رسانی شد.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه قم بیان کرد: در شناسایی داراییهای یک سازمان، دادهها جزء مهمترین داراییها به شمار میآید. لذا در گام دیگر، جهت ارتقاء کیفی و کمی و امنیتی ذخیرهسازی دادهها با تصویب کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه دو راهبرد به صورت ضروری و آنی در دستورکار مدیریت فناوری اطلاعات قرار گرفت. در این زمینه و در فاز اول ذخیرهسازی اطلاعات به صورت همزمان در دو تجهیزات مجزا و در مکانهای جغرافیایی جداگانه انجام شد تا در صورت بروز هرگونه بحران از دادهها به بهترین شکل حفظ و حراست گردد.
وی افزود: راهبرد دوم پشتیبانگیری از دادهها بود که با تامین اعتبار لازم تجهیزات مورد نیاز خریداری و در دانشگاه نصب و راه اندازی گردید. امروز میتوانیم ادعا کنیم هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداریم و به بهترین شکل دادههای با ارزش دانشگاه نگهداری میشود.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه قم بیان کرد: از دیگر فعالیتهای انجام شده که نیاز به توجه ویژه دارد، ارائه خدمات بی سیم بوده است که درگذشته اشکالها و نواقصی داشت که با تلاشهای انجام شده بخش زیادی از اشکالات بر طرف شد و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم با همکاری شرکت مخابرات استان، آن را با ارتقاء سطح پوشش و کیفیت به نتیجه مطلوبی برسانیم.
وی افزود: از جمله پروژههای دیگر این مدیریت راه اندازی میز خدمت الکترونیکی کارکنان است که تهیه سامانه دفترچه تلفن کارکنان به عنوان گام نخست تعریف شد. این گام با تلاش همکاران به بهره داری رسیده است و در گام بعدی درگاه مشترک ورود به سامانهها تعریف شده است که هماکنون در حال مطالعه و انجام است.
محمودی ادامه داد: در راستای سیاستهای کلان دولت محترم در زمینه توسعه خدمات دولت الکترونیک، سیستم مدیریت فرایندهای الکترونیکی راهاندازی شد و به زودی بخشی از خدمات دانشگاه در این بستر تعریف و به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی خواهد پرداخت.
وی بیان کرد: یکی از خدمات مهم و کاربردی دانشگاههای پیشرو، مرکز محاسبات سریع است و با انجام برخی اصلاحات در زمینه فنی و بهبود فرآیندها، خدمات در این حوزه بهبود یافته است. با اصلاحات انجام شده و با سیاستگزاریهای صحیح امیدواریم دانشگاه بتواند مرکز محاسبات سریع را به عنوان یک از مدعیان ارائه خدمات مطلوب در این زمینه و در بین مراکز فعال در محدوده جغرافیایی، مطرح نماید.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه قم افزود: در بخش زیر ساختهای شبکه سیمی دانشگاه در 6 ماه گذشته افزایش 10هزار متری شبکه سیمی را داشتهایم که با توجه به روند توسعهای دانشگاه رقم خوب و قابل قبولی است، امیدواریم بتوانیم در زمینه استاندارد کردن شبکه سیمی دانشگاه نیز با سرعت هرچه بیشتر قدم برداریم و آن را به زیر ساخت قابل اتکا از هر جهت تبدیل کنیم.
وی در رابطه برنامههای آینده این مدیریت بیان کرد: توسعه زیر ساختهای بیسیم، توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی مرکز محاسبات سریع دانشگاه، مدیریت دانش و مدیریت اسناد و راه اندازی زبان خارجی پایگاه اینترنتی دانشگاه از مهمترین حوزههایی است که تلاش میشود در گامهای بعدی آنها را به جایگاه مناسبی برسانیم.
وی در پایان ضمن قدردانی از همراهی مسئولین و نگاه ویژه آنان جهت تأمین، تکمیل و بهبود زیرساخت های فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد با توسعه نگاه برنامه محور در تامین و تثبیت زیرساخت های مختلف دانشگاه شاهد ارتقاء نام و جایگاه دانشگاه قم باشیم.
تاریخ آخرین به روز رسانی: 1402/11/29